Los dos in Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van RonenAnnet - WaarBenJij.nu Los dos in Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van RonenAnnet - WaarBenJij.nu

Los dos in Cusco

Door: Annet

07 December 2014 | Peru, Cuzco

Sinterklaas is aan ons voorbij gegaan - en zwarte piet ook - vierden jullie wel als vanouds, volgers van deze reis? Mijn Spaans vordert met 3 woorden per dag: ayer (gisteren) waren we in en op de Machu Picchu! De foto die ik zal toevoegen is niet voor een poster gemaakt maar in de buitenlucht en op grote hoogte. Wat een plek op de wereld, goed voor een heiligdom. Wij liepen geen inca-trail van 4 dagen...bus trein overnachting busje om 7 uur 's ochtends maakten het voor deze 'belegen' reizigers ook een hele tour. Wat Peru zo bijzonder maakt is de kleine schaal waarop alles werkt. Er gaan duizenden toeristen dezelfde route, en toch gaat ieder op eigen wijze. De stad Cuzco heeft net zoveel deuren als reisbureau's, kiosken en kleden in de verkoop. Ik probeer te begrijpen hoe ieder hiervan kan leven. Mijn eigen aanschaf van 1 t-shirt, 1 handgeweven kussensloop en 2 zakjes coca-blaadjes voor thee(!) zijn misschien het bewijs...
We rusten uit vandaag, dat betekent uitslapen, ontbijten in de schaduw (niet jaloers zijn, de zon is te warm om 10 uur!) op de patio met verse yoghurt en fruit en wat mailen en internetten voor het vervolg. In de middag een ommetje door de stad. Incamuseum is van een ouderwetse eenvoud en schoonheid waar Coosje van zou mee-genieten. Smalle steegjes omhoog naar een kerk, onderweg een Quinoa-salade in een vegetarisch restaurantje. Aan tafel met een Argentijnse en Colombiaanse studente vul ik mijn Spaans wat aan: llueve is regen (ja het regent heel eventjes) arco Iris is regenboog en Luna Llena is volle maan. Allemaal van toepassing op vandaag!

For our English-speaking friends too: we are fine and enjoying the mountains and especially the city of Cuzco. Some hippies still around who give it an atmosphere of the eighties. The crown of the inca-heritage is Machu Picchu indeed and we left the trails for the really fit and young...great to talk to them in the train about how tough the climbing was! We rest and Ron peels a too juicy but delicious mango for me. Next days we travel to Lima and yes we fly to Buenos Aires. We have a good time.

• 07 December 2014 - 10:14

Thijs:

Mooi hoor! Dries zal t herkennen! Microeconomie leidt in ieder geval niet tot excessen zoals hier.... zou de machu pichu de eerste woningbouwvereniging geweest zijn?

Groet uit een fris Heemstede, we maken ons op voor Milou's 7e verjaardag. Liefs van ons alle 4!

• 07 December 2014 - 12:33

Frans:

Annet en Ron,

Onze reis hier is inmiddels langs een oude bisschop gegaan, die hier twee weken op bezoek was, en ons landje totaal op z'n kop heeft kunnen zetten, de Spaanse invasie rond 1600 was daar niks bij! Ook die hebben daar waar jullie nu zijn goed huis gehouden!
    Willen jullie nog niet naar huis? jullie zijn nu al zo lang weg...voor dat je het weet hebben we straks weer vakantie.....wij moeten nog de kerst door en gezellig doen....Dat gaat wel lukken, Het wordt al goed koud en het zal de komende weken wel gaan over 'gaat het wel of niet door'...Ga jullie goed en geniet ...wij gaan ook door.....

Ook nog eentje die alleen maar aan het vakantie vieren is,Thomas hij gaat komende week vanuit Pretoria naar Cape Town en is net nog even in Mozambique geweest om te duiken!!
    Goed nieuws voor onze Louise ze kan weer aan de drank nu wetenschappelijk! is vastgesteld dat alcohol geen invloed heeft op de leerprestaties...volgens het laatste nieuws hier.....
    Vandaar dat ik 5 verschillende smaken bier van haar kreeg als surprise... even gescoord bij de Xenos...die weet haar dealers wel te vinden als 17 jarige!! afgelopen maand.
    Wij hebben deze week ook een prachtige maan gezien...wauw misschien keken we wel tegelijkertijd..........oja jullie hebben gehoord dat we inmiddels een ijskast op de komeet (zo groot als L.A.) hebben gezet met een kratje voor andere bezoekers...het wordt nog gezellig daar met de ontdekkers van nu, Philia en Rosetta, die zijn er al....nu nog twee kerels......
    We gaan vooruit.....de Spanjaarden voorbij.....
    Nu moet ik stoppen.... ik ga even naar Noordwijk waar ze momenteel een heerlijke champagne taart in de aanbieding hebben bij het beroemde "Huize Wely" toevallig moet Louise daar ook dansen in competitie met andere dansgroepen...

Frans

• 07 December 2014 - 14:26

Manja:

Wat leuk: als ik op google maps een routebeschrijving probeer te vinden van cusco naar Machu Picchu, die de computer beiden kan vinden, dan krijg ik een schermpje dat de route niet te berekenen is. Ha! Nu wordt jullie reis beter invoelbaar: boven de computercapaciteit uit steigend letterlijk en figuurlijk. Mooi.
    Groeten van naast de kachel op een dag waarop de wind overal door heen blaast. Manja

• 08 December 2014 - 01:44

Annet En Ron:

Dag volgers en reageerders, leuk jullie reacties te lezen, wij zitten intussen ook weer bij open haard en drogen onze kleren...overvallen door een hagelbui terwijl we de tempel van de zon net opgeklommen waren. De inca-voorouders laten het hier lekker donderen in de bergen en jagen het massa-toerisme zo weg ( voor eventjes)! Water en hagelstenen kolkten naar beneden, waar Ron op zijn katoenen stappertjes ook nog moest afdalen. We zijn heelhuids terug hoor.
    Thijs, veel plezier en gefeliciteerd 7x voor Milou, er zijn kaarten onderweg. En Frans, geniet van je biertjes. we zijn het reizen nog niet moe. Denken wel dat dit het goede moment is om het regenseizoen in Peru in te wisselen voor de hitte van Buenos Aires.

• 08 December 2014 - 21:32

Matty En Paul:

Ha Annet en Ron,

Eindelijk krijg ik een verslag doorgestuurd door mijn geliefde,Wat een prachtige reis maken jullie toch,Heerlijk om alle beslommeringen thuis te laten en je onder te dompelen in de cultuur en natuur van een ander continent.
    Wij hebben inmiddels onze concerten gehad vorig weekend,en hebben jullie visie daarop gemist.
    Herkansing in Juni 2015 met de 5e Mahler.(gewaagd project!0 Paul is al druk bezig de partituur in het hoofd te prenten.
    Leuk om jullie verslag te lezen. Lieve groet uit een guur Zwolle.

• 10 December 2014 - 15:26

Coos:

Lieve Annet en Ron,
    Dank voor het heerlijke recept. Hij staat op de longlist voor het kerstmenu!
    Ik lees net dat de Braziliaanse architecte Lina Bo Bardi 100 jaar is geworden. Vorige keer waren jullie toch bij het 100 jaar feestje van Oscar Niemeyer? Misschien kunnen jullie nu weer mee vieren. Afterpary?
    Geniet en groet, Coos

• 11 December 2014 - 12:15

Pieter Petit:

Kom net terug van een cursus aan veterinairen en infecties in dieren.Wat lijken die toch op mensen, tem de SOA's kon ik de parallel blijven trekken.Niets is de beesten vreemd alleen maken zij daar heel wat minderbstennis over dan de mensen. Dat moet je onderweg dan ook veel tegenkomen. Geweldige reis tot nu toe als ik zo meetrek met jullie. Met doodsverachting heb ik af en toe het idee, maar tja, wat is een leven zonder risico's? Ben benieuwd naar jullie lichamelijke maar ook geestelijke conditie als je terugkomt. Of je het dan nog lang hier uuthoudt? Blijf in jullie spoor en af en toe blij dat jullie die reis voor mij maken. geniet ervan en ik blijf paraat voor evt. Consulten ( ook als het bij de beesten af is),
    Pieter en Margoth

• 12 December 2014 - 12:20

Thila En Harry:

Korte maar stevige groet van ons
    Alle vorige berichten van jullie nog eens gelezen om in jullie reisstemming
    te komen........wat maak je veel mee! Lijkt me heerlijk:iedere dag iets nieuws
    Ws.nu weg uit regenrijk Peru?prachtige foto,s! We showen ze natuurlijk ook!
    Gister de oude maaatschap hier Lekker en uitvoerig gekookt en veel bijge babbeld
    Nu even bijkomen en naar een audioloog ben ik aan versterking toe???
    Je komt hier om in de kerstversiering. ms.in Sao-Paulo ook wel?
    wij houden het nog even buiten de deur. Verheugen ons zeer op 2de kerst :allen hier!
    (ja, was het maar waar!)
    Fatima maakt het goed. is erg druk met nieuwe baan plus de rest
    Dries gaat ook goed. En Frans ,g.i.l.-raam is geplaatst hier in Tongelre. Mooi hoor!
    Het is nu te nat en koud om te wandelen. Niet zo best voorde oudjes Harry en Thila

• 31 December 2014 - 16:13

Monique Van Den Brink:

Hallo Ron en Annet,

Zat vandaag aan jullie te denken en vroeg mij af of er ook een weblog was met reisverslagen en ja hoor bij de eerste beste zoekfunctie gevonden. Tussen de werkzaamheden door even wat gelezen. Allereerst natuurlijk Peru opgezocht, het land van Miguel. Mooie foto's. Uit de verslagen maak ik op dat jullie enorm genieten en hoe prachtig het daar toch is. Ooit hoop ik een keer met Miguel de Machu Picchu te bezoeken en met hem daar de zonsopgang mee te maken. Schijnt zo bijzonder te zijn. Dus wie weet over een paar jaar sta ik daar ook.
    Wens jullie nog een hele fijne tijd daar in het mooie Zuid-Amerika en tevens alle goeds voor 2015!

Groetjes, Monique